Fotograferen in het donker!

Geplaatst door:

Mag dat Licht uit!

Menig fotograaf zweert bij het fotograferen tijdens een zonsopkomst of zonsondergang, omdat het licht dan gewoonweg het mooiste is. En geef ze eens ongelijk, het mooie zachte, warme licht van de opkomende of ondergaande zon geeft net dat beetje extra sfeer, contrast en dynamiek aan je foto waardoor ze gewoon mooier worden dan wanneer je dezelfde foto op klaarlichte dag probeert te maken. Het is daarom ook niet zo gek dat veel mensen dol zijn op dit soort foto’s welke vaak een prachtig kleurenpalet hebben van allerlei verschillende tinten geel, oranje, blauw, paars en rood. Waarom mensen dit soort foto’s zo aantrekkelijk vinden om naar te kijken? Dat komt omdat de genoemde kleuren elkaars complementaire kleuren zijn. Een complementaire kleur bestaat eigenlijk uit twee afzonderlijke kleuren die elkaar versterken. Wanneer je twee van deze tegenoverelkaar liggende kleuren met elkaar mengt eindig je met de kleur wit, en op de een of ander manier ervaart men dat als prettig.

Een foto met complementaire kleuren trekt vaak onze aandacht. SonyA6000, Samyang 12mm f2, ISO100, 2sec.

Fotografeer door als het donker wordt!

Maar dit betekend natuurlijk niet dat je na zonsondergang moet stoppen met fotograferen. In tegendeel, ga er juist eens op uit als het donker is, ver na het blauwe uurtje. Pak die camera en experimenteer er lekker op los met lange sluitertijden, gebruik eens een zaklamp om je voorgrond bij te lichten of een externe flitser. Je kunt echt eindeloos creatief bezig zijn in het holst van de nacht. En vergeet natuurlijk niet om de sterrenhemel mee te pakken. In mijn blog “De Melkweg fotograferen doe je zo” leg ik uit hoe je de sterrenhemel fotografeert.

Met een LED-panel kan je al hele misterieuze beelden creëren. Nikon D700, Samyang 135mm f2 @ ISO800, 2sec.

Een bijkomend voordeel van het fotograferen in het holst van de nacht is dat het vaak heerlijk rustig is en je je in het nachtleven van menig dier begeeft. Je zintuigen worden in het donker extra geprikkeld en je hebt een grote kans dat je aan het eind van je shoot met een mooi verhaal thuiskomt. Een close-encounter met een ree, das of vos….een struikelpartij in een greppel die je over het hoofd had gezien in het donker….noem het maar op. Ik kan het weten, want ik heb het allemaal al eens meegemaakt!

Zo ziet het eruit als je gedurende een opname in de duinen van Texel ineens aan de kant moet voor een aankomende auto en je in een greppel beland met je hele hebben en houden. Afgezien van een zere nek en zand op de camera was er verder niets kapot gelukkig 😉

 Bijlichten met een Zaklamp!

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen op Facebook, de foto’s van een Melkweg met op de voorgrond iemand die een zaklamp vasthoudt die als een lichtbaken de lucht in schijnt. Menig astrofotograaf heeft er een hekel aan. Naast al die lichtvervuiling van de omliggende dorpen en steden in Nederland is het vinden van een donker plekje nog niet zo gemakkelijk. En als je er dan al een hebt gevonden dan is het natuurlijk hoogst irritant als er iemand de nachtelijke hemel doorkliefd met een felle zaklamp. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij er ook wel eens schuldig aan maak, maar het zijn nu eenmaal van die dingen die je ook eens geprobeerd wilt hebben. Zeg nou zelf, op de Veluwe staan ze toch ook massaal de bronstige edelherten te fotograferen, of liggen ze in het voorjaar plat op hun buik in het gras om de heikikkers op de foto te krijgen? Niet echt origineel, maar mensen zijn nu eenmaal kuddedieren met een hoog gehalte aan kopieergedrag, dus als jij een keer een foto met een zaklamp in het donker wil maken moet je dat vooral lekker doen, maar houdt er rekening mee dat veel dieren er ook een hekel aan hebben en probeer de natuur daarom zo min mogelijk te verstoren.

Creatief met een zaklamp, leuk om te doen maar houdt rekening met het nachtleven.

Gebruik een externe flitser!

Wanneer ik op pad ga in het donker gebruik ik graag een externe flitser om een zogenaamde “Lightscape” te maken. Dit houdt in dat ik de flitser handmatig laat afgaan wanneer de camera bezig is met het maken van de belichting. Aangezien een belichting vaak zo’n 15-20 seconden duurt moet je wel goed stil kunnen staan. Soms is dat best lastig, helemaal wanneer het hard waait. Een bijkomend voordeel is dat ik bij het maken van een Lightscape vaak een groothoeklens gebruik waardoor de beweging die je maakt doordat je nooit 100% stil kunt staan bijna niet te zien valt op de uiteindelijke foto. Hieronder een aantal voorbeelden van een “Lightscape”

Een Lightscape in de sneeuw. De oranje gloed is afkomstig van een lantaarnpaal. SonyA7R3, Samyang 24mm f1.4, ISO400, 15sec.

Op het Aekingerzand. Sony A7R3, Samayng 24mm f1.4, ISO1600, 15sec.

Winter Februari 2018 aan het Leekstermeer; Sony A7R3, Samyang 14mm f2.8, ISO800, 15sec.

Genoeg Mogelijkheden!

Al met al zijn er dus genoeg mogelijkheden om ook ’s nachts mooie foto’s te kunnen maken. Het feit dat onze ogen niet goed in het donker kunnen zien wil dus niet zeggen dat de camera dan ook niets ziet. Integendeel dus, zoals de bovenstaande foto’s hopelijk wel bewijzen. Dus heb je ’s avonds de kans en paar vrije uurtjes te besteden, pak die camera en wees creatief.

0
  Related Posts
error: Content is protected !!